Page 119 - index
P. 119
Монополиялық биліктің қажетті алғышарты – фирма тауарының
сұраныс қисығы төмен қарай көлбеулі болуы керек.
Монополиялық биліктің сандық түрдегі сипаттамасын
анықтау үшін төмендегі көрсеткіштер қолданылады:
1. Лернер индексі (IL) – монополиялық биліктің сандық мәнін
анықтайтын негізгі көрсеткіш. Кезінде 1934 жылы ағылшын эконо
мисі Абба Лернер алғаш рет монополиялық билікті анықтаудың
осындай әдісін ұсынғандықтан, аталған көрсеткіш сол экономистің
атымен аталады. Ол мына формуламен анықталады:
IL = (Pm – MC) / Pm = 1 / EdP ,
мұндағы, Pm – монополиялық баға, МС – шекті шығын, E d –
P
сұраныстың бағалық икемділігі.
Жетілген бәсеке жағдайында баға шекті шығындар шамасына
тең және осы жағдайда Лернер индексі 0-ге тең болады. Баға шекті
шығындардан асып кеткен жағдайда индекс нөл мен бірдің аралығын
да (0 < L < 1) орналасқан оң мәнге ие болады. Индекс 1-ге жақындаған
сайын фирма монополиялық биліктің үлкен көлеміне жақындайды.
2. Херфиндаль-Хиршман индексі (IHH) – нарықтағы фирмалардың
шоғырлану (концентрация) деңгейін анықтайтын және нарықтың
барлық қатысушылары арасында нарықтық билікті бөлуді сипаттай
тын көрсеткіш. Индексті есептеу үшін әрбір фирманың нарықтағы
жеке үлестері бөлшек ретінде шаршының алынуы керек және мына
формауламен анықталып, осы шаршылардың қосындысы арқылы
алынады:
IHH = S2 1 + S2 2 + . . . + S2 n,
мұндағы, IHH – шоғырлану (концентрация) көрсеткіші, S2 1 – ең ірі
фирманың нарықтағы пайыздық үлес салмағы, S2 2 – көлемі бойынша
келесі фирманың нарықтағы пайыздық үлес салмағы, S2 n – ең кіші
фирманың үлес салмағы. IHH -дің ең жоғарғы шамасы – 10000, яғни
оның мәні салада тек бір фирма болғанда 10000-ға тең болады, өйткені
S2 1 – 100%. Егер салада 100 бірдей фирма болса, онда S2 1 = 1%-ке, ал
IHH 100-ге тең болады.
2. Монополистік бәсеке – бұл салада өзіндік ерекшеліктері бар
тауарларды өндіретін және өзара бәсекеге түсетін көптеген фирма
лар болатын, сонымен қатар олардың ешқайсысының нарықтық
бағаны бақылауға толық билігі болмайтын нарықтық құрылымның
119
⇐ МАЗМҰНЫ